stres na delovnem mestu

Stres na delovnem mestu – zakaj pride do njega in kako se ga znebiti?

Neprestano zvonenje telefona, lovljenje zastavljenih rokov, vsakodnevni sestanki, nezadovoljne stranke in zahteven šef… Vam je to kaj znano? Stres na delovnem mestu je danes postal že praktično del našega vsakdana. Nekateri se z njim srečujemo manj in drugi bolj pogosto, zagotovo pa smo ga že večkrat občutili prav vsi. 

To, da je stres nekaj normalnega seveda drži. Stres je namreč odziv na stresne situacije s katerimi se srečujemo v vsakodnevnem življenju. Tudi stres na delovnem mestu je pogost pojav, vendar moramo paziti, da situacij, ki nas spravljajo v stres ni preveč. Prekomeren stres ima lahko na nas in naše telo zelo škodljiv vpliv. Mnogi se namreč šele prepozno zavedajo, da so pod stresom in da je le ta močno vplival na različna področja njihovega življenja. 

Po podatkih Evropske javnomnenjske raziskave o varnosti in zdravju pri delu je bilo kar 7 od 10 delavcev mnenja, da je stres na delovnem mestu pogost pojav v njihovem podjetju. Z negativnimi učinki stresa se lahko soočajo vsi, ne glede na to v katerem podjetju ali sektorju so zaposleni. Dolgoročna izpostavljenost dejavnikom, ki povzročajo stres lahko vodi do nastanka različnih zdravstvenih težav.

Kako se vaše telo odziva na stres na delovnem mestu?

Stres in izgorelost zaradi službe lahko povzroči tudi fizične simptome. Čeprav so sprva sicer lahko subtilni, pa lahko dolgotrajna izpostavljenost stresu vodi do resnih zdravstvenih težav.

Med drugim so lahko znak prevelike izpostavljenosti stresu:

  • težave s prebavo (sindrom razdražljivega črevesja, bolečine, zaprtje, diareja, napihnjenost,…),
  • glavoboli (sploh če se pojavljajo pogosto),
  • bolečine v hrbtu,
  • nespečnost,
  • nihanje telesne teže,
  • pretirano potenje,
  • težave z dihanjem,
  • povišan krvni pritisk,
  • ter bolečine v prsih.

Kako stres na delovnem mestu vpliva na vaše počutje?

Znaki stresa na delovnem mestu so včasih lahko prepoznavni, zelo pogosto pa se neopazno razvijejo, dokler postopoma ne posegajo v vsa področja našega življenja. 

Ljudje, ki se soočajo s prevelikim stresom so pogosto razdražljivi in pretirano čustveni. Stres lahko vpliva tudi na njihovo samopodobo in vodi do občutkov brezupa, panične reakcije, strah, žalost in celo agresivnost. 

Znaki, ki kažejo, da je oseba pod stresom so med drugim tudi: 

  • manjši obseg pozornosti,
  • težave z koncentracijo,
  • težave s spominom ,
  • preobremenjenost z določenimi vsebinami,
  • težave pri sprejemanju odločitev,
  • težave pri načrtovanju in organizaciji dela,
  • ter zmanjšana kreativnost.

 

Stres na delovnem mestu – razlogi za nastanek

Delovni stres nastane kot škodljiv telesni in čustveni odgovor na različne dejavnike. Nastane takrat, kadar zahteve na delovnem mestu niso primerne za zmožnosti, zmogljivosti ali potrebe delavca. 

Med tipične sprožilce stresa pri delu spadajo:

  • pomanjkanje nadzora nad lastnim delom,
  • rigiden in predolg delovni čas,
  • občutek prevelike odgovornosti,
  • monotono delo, 
  • slabi odnosi med sodelavci in v delovnem okolju,
  • porušeno razmerje med poklicnim in zasebnim življenjem, 
  • pomanjkanje znanj ali možnosti za pridobivanje ustreznih znanj,
  • nezanesljivost zaposlitve,…

 

Seveda se različni ljudje na stres na delovnem mestu odzivajo na različne načine. Zasnove za reagiranje s stresom se oblikujejo že v zgodnjem otroštvu. Kasneje na razvoj in intenzivnost delovnega stresa vplivajo predvsem posameznikova osebnost, telesno zdravje in kondicija, delovne razmere in pa strategije spoprijemanja s težavami, ki jih je posameznik razvil tekom svojega življenja. 

Kako premagati stres na delovnem mestu?

Stres se lahko kaže na veliko različnih načinov. Pomembno je, da ostanemo pozorni na netipične spremembe v našem ali v vedenju družinskih članov in sodelavcev, ki jih prej nismo opazili. Ne smemo jih prezreti ali pa se zanašati na to, da bodo kmalu minili. Zavedati se moramo, da gre lahko za znake naše duševnosti in telesa, ki nas opozarjajo na to, da so naše obremenitve prevelike in da moramo poiskati rešitev ali pa poiskati strokovno pomoč.

  • Poskrbite za ohranjanje ravnovesja med poklicnim in zasebnim življenjem

Naj delo ostane v pisarni – postavite jasne meje in se aktivno potrudite, da bo vaš čas doma res prosti čas. Popoldanski čas izkoristite za dejavnosti, ki vas sproščajo, kot je na primer prijeten sprehod v naravi. 

  • Učinkovito izkoristite odmor med delom

Odmor za delo pripada vsakemu delavcu, zato poskrbite, da ga dobro izkoristite. Premaknite se od svoje pisalne mize, razgibajte noge, naredite nekaj kratkih vaj za razgibavanje in izkoristite ta čas za nekaj trenutkov na svežem zraku. Pomembno je, da se na delovnem mestu pogosto gibamo, tudi če to pomeni samo sprehod po hodniku. 

  • Poskrbite za telesno kondicijo

Ohranjanje dobre telesne kondicije je ključnega pomena za naše splošno zdravje. V zdravem telesu boste bolj spočiti, imeli več energije in se lažje soočili s potencialnimi stresnimi situacijami v vašem življenju. 

  • Bodite pozorni na zdravo prehrano

V obdobju povečanega stresa telo črpa svoje zaloge vitaminov, mineralov in drugih hranilnih snovi. Če nam le teh v telesu primanjkuje lahko pride do poslabšanja imunskega sistema, kar lahko posledično vodi do nastanka številnih obolenj. Ustrezna prehrana lahko poveča nivo serotonina, zmanjša nivo stresnih hormonov, ojača imunski sistem in zniža krvni tlak. 

  • Naučite se reči NE

Pogosto se bojimo reči ne, sam mislimo, da to ni primerno. Ker si ne znamo pravilno razporediti časa, to lahko privede do prevelike obremenitve. Bodite pozorni na svoje omejitve, pravilno razporedite svoj čas in brez strahu recite NE, kadar je to potrebno.

  • Načrtujte svoj čas in organizirajte delove naloge

Razporedite svoj čas in delovne naloge tako, da ne bo prišlo do prevelikih obremenitev. Če svoj ča sproti načrtujete, se s tem lahko izognete neprijetnim posledicam kot so stres na delovnem mestu.

  • Poiščite podporo

Včasih sami težko objektivno pogledamo na situacijo in nam v tem primeru lahko zelo pomaga mnenje druge osebe. Pogovorite se z družinskim članom, prijateljem ali sodelavcem in z njim delite svoje težave in občutke. Če se vam zdi, da potrebujete več podpore, se obrnite na svetovalca, terapevta ali drugo strokovno osebo, ki vam bo pomagala na problematiko pogledati iz drugega zornega kota ter poiskati primerno rešitev.

Rate this post

Avtor prispevka:

156   Posts

Vsi prispevki